Welcome to Chase.

Äntligen! I torsdags kom mitt Social Security Card med posten, två dagar efter att jag fått ett totalt värdelöst brev som talade om för mig att mitt kort var på väg. Jaha? Är det sådant vi hugger ner regnskogen för? Att skicka ett brev innan vi skickar det riktiga brevet, bara för att tala om att det riktiga brevet är på väg? Dumt.

Med ett social security nummer kan jag alltså äntligen öppna ett bankkonto, och slippa stoppa plånboken full med kontanter varje gång jag ska göra något. Istället kommer jag snart att kunna betala med ett litet plastkort, samt hämta ut kontanter från liten maskin i väggen varje gång jag behöver dem, med hjälp av samma lilla plastkort. Teknikens under!

Så fort jag hade möjlighet (dvs. i morse) gick jag till banken för att öppna nämnda konto. Jag hade inte gjort någon research alls, enda anledningen till att jag valde Chase är att LCC-Jessica påstod att man inte behövde ett social security nummer för att öppna konto där. Det visade sig att det behövde man visst det. Kvinnan som talade om det för mig var åtminstone väldigt trevlig, så när jag nu skaffat mitt nummer och kan välja vilken bank jag vill så var jag lojal och gick tillbaka till Chase.

Hade förväntat mig en lång kö, särskilt eftersom det är lördag, men jag fick prata med en personal banker direkt. Tamer Elhadad heter han. Om ni någonsin behöver öppna ett bankkonto i Queens så tycker jag ni ska vända er till honom. Inte bara för att han sa att min engelska var "very very very very very good", utan för att han var väldigt duktig och trevlig. Jag gillar människor som är hjälpsamma och kompetenta, som faktiskt verkar tycka att det är roligt att hjälpa till och anstränger sig för att förklara alla krångliga regler.

Så nu har jag inte bara ett utan två amerikanska konton (fick ett sparkonto på köpet). Wiiie. Min makeupväska slipper leka spargris och kan återgå till att vara makeupväska, och jag kan börja spara pengar på allvar till att göra roliga saker. Som att åka till Annapolis nästa helg!

Kommentarer
Postat av: mamma

Grattis! Roligt att du lyckades få ett bankkonto till slut. Lustigt att det ska vara svårt att sätta in pengar på banken. Kul att det finns kompentent och trevlig personal.

2009-05-03 @ 06:23:18
Postat av: farfar

Det var ju bra att du blev väl bemött, men jag misstänker att den gode Tamer Elhadad lade på ett extra kol när han fick dig som kund.

2009-05-03 @ 16:16:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0