Skvallerbyttan

Vi lekte kurragömma, alla tre barnen och jag, och pojkarna turades om att gömma sig. Det blir ganska tråkigt efter ett tag, för det finns väldigt begränsat antal gömställen om man håller sig på nedervåningen (det ligger ju grejer överallt!), men jag höll entusiasmen uppe och letade på massvis med ställen innan jag hittade dem.

Dorothy däremot hade inte lust att spela med i mina charader, hon gjorde väldigt tydligt att hon visste exakt var hennes bröder var, från första sekund. Smart tjej? Nja, dels så blundade hon inte när de gömde sig, och dels så kan deras "OK, I'm done!" ha varit en ganska bra ledtråd om var de befann sig.

När Johnny gick på toa gömde sig Charlie bakom fåtöljen, och Dorothy hittade såklart honom direkt. "Stanna där", föreslog jag, "så låter vi Johnny leta också när han kommer tillbaka." Jättebra idé tyckte jag, inte minst för att den innebar att det bara var lilltjejen och jag ett tag. Så Johnny kommer tillbaka, och jag säger till honom att leta efter sin bror.

"Charlie's there!" säger Dorothy och pekar in bakom fåtöljen. "There there there!" Hon klättrar i princip in bakom fåtöljen för att visa var han är. Johnny ignorerar henne och fortsätter leta efter storebror, under matbordet, i köket, bakom soffan... "Where is he?" frågar han och letar under soffkuddarna. "There! There! Charlie's there!" envisas lilltjejen. Vid det här laget har jag slutat försöka hyssja ner henne, försöker låta bli att skratta istället. Till slut hittar Johnny honom själv, på det enda stället han inte har letat tre gånger på. Dorothy fattar ingenting alls av jublet. Hon har minsann vetat precis var storebror var hela tiden.


Kommentarer
Postat av: mamma

Känner igen detta lite. Vet inte vem det var som sa: Jag har glömt mig- leta bakom soffan sist.

2009-03-18 @ 06:20:26
Postat av: mormor

Det här med att gömma sig, var din mamma expert på, hon tröttnade aldrig, minns att vi var på NK mamma var väl så där 30-40 år, nej jag menar 3-4. Hon försvann in på lagret nånstans och kallad hoho, jag letade febrilt och funderade nästan på att ge upp, lite svinn får man väl räkna med, eller.

Det är så trevligt att läsa dina kåserier.

kramar från mormor

2009-03-19 @ 15:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0