Förvånad?

Laptopen hängde sig för sådär en 20 minuter sedan (surprise, surprise), så jag satte på TV:n istället. abc visade ett inslag om barn vars familjer förlorat sina hem nu under finanskrisen. Tydligen är det mycket vanligare än vad jag trodde--hemmet TV-teamet besökte hade fått in så många nya hemlösa att de fått fylla alla tillgängliga utrymmen med pyttetält, bara för att familjerna skulle ha någonstans att sova. Det var väldigt deprimerande, och inslaget avslutades med att uppskatta att runt 1 000 000 amerikanska barn skulle bli hemlösa under 2009. (Detta låter som en väldigt, väldigt hög siffra, och jag hoppas att jag hörde fel.)

Inslag som det får mig att undra hur det bara är möjligt att så många familjer kan förlora allt. Inslag som det inslaget som visades direkt efteråt får mig att åtminstone förstå varför vissa kan förlora allt. Inslag nummer två handlade nämligen om ett företag med en väldigt lockande affärsidé:

Såhär i kristider är det många amerikaner som inte kan betala av lånen på sina hus. Många av de som blev intervjuade berättade att de hade försökt prata med banken och förhandla fram bättre avtal, utan framgång. Som tur är hade de hittat ett företag som erbjöd sig att sköta förhandlingen! Just det, det här företaget skröt med att de i många fall lyckats halvera kostnaden för de månatliga avbetalningarna. De intervjuade personerna tyckte självklart att detta lät helt perfekt, så de betalade villigt över 3000 dollar (!) i förskott till företaget. Men hoppsan. Företaget höll inte alls vad det lovade. Istället blev det mycket värre för de stackars godtrogna personerna som nappat på erbjudandet. Vissa av dem blev rekommenderade av företaget att sluta betala av på lånen, så nu har de definitivt förlorat sina hem. Hur kunde detta hända? Företaget verkade ju så trovärdigt! Dess säljare hade ju ringt upp och berättat om sitt fantastiska erbjudande. Varför skulle de ljuga? De hade ju sagt att massvis med folk fått hjälp via dem. Varför skulle de behöva verifiera det på något sätt? Och, i vissa fall påstod företaget att det var sponsrat av regeringen. Varför i hela världen skulle de ljuga om något sådant? Så varför skulle de behöva verifiera det på något sätt? Nej, just det.

Jag tänkte egentligen skriva mer om hur förfärligt det är att företag lurar vanligt, hederligt folk på allt de äger och har, men jag fick mail för någon dag sedan från en advokat i Kenya, och tydligen har en avlägsen släkting till mig dött, så nu måste jag skynda mig att överföra 20 000 kronor så att advokaten och jag kan dela 50-50 på släktingens förmögenhet. Måste skynda mig att ta sms-lån så att jag kan överföra pengarna innan Kenyanska staten lägger beslag på dem!


Kommentarer
Postat av: mamma

Nu när du ska bli rik så får du inte glömma din mamma! Lite misstänksam blir jag - hur kan du vara närmaste släkting till någon och inte pappa eller jag? Men det är väl bara jag som inte förstår nåt...

2009-03-21 @ 06:18:17
Postat av: Moster

Ville bara hälsa att jag lever och inte har någon förmögenhet. Kanske den Kenyanska staten redan snor mina pengar. Det är nog därför som de tar slut så fort.

2009-03-21 @ 09:36:57
Postat av: Farfar

Det påminner om den påstådda journalistregeln att inte kolla lämnade uppgifter eftersom det kan förstöra en bra story.

2009-03-21 @ 19:09:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0