We're all gonna die!

Svininfluensan är jättehypad i media just nu. Senaste budet jag hörde var 44 misstänkta fall av svininfluensan här i New York. Förståsigpåare uppmanar dock folk att bara åka in till sjukhusen om de verkligen är sjuka--äntligen lite sunt förnuft. Är mitt uppe i det här, med lappar från skolan om hur viktigt det är att barnen tvättar händerna, och ändå tycker jag det känns som en löjligt överdriven panikångest.

Visst, 44 misstänkta fall. Men det bor över 8 miljoner människor här. 44 misstänkta fall på 8 000 000 människor? Tja, i mina öron låter paniken lite överdriven.

Pratade med en mexikansk tjej idag som skulle åkt hit som au pair den 1 juni. Ja, skulle ha åkt hit. På grund av svininfluensan är au pairerna från Mexico inte tillåtna att åka hit de närmsta två månaderna. Tjejen jag snackade med måste alltså försöka hitta en ny värdfamilj, eftersom den förra nu tvingats skaffa sig en annan au pair. Lagom kul en månad innan man ska åka...

Missförstå mig inte. Självklart är det inte det minsta kul att folk insjuknar och dör i svininfluensan, men varför blir hela världen helt hysterisk över några få fall av influensa? Hur många människor dog egentligen av fågelinfluensan?


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag håller helt med. Varje år dör ca 2000 svenska i influensa. Vem skriver om det? Visst, blir det ett rejält utbrott räknar de med att ca 1,8% dör och det är givetvis inte bra. MEN skräm inte upp folk i onödan heller. God handhygien är viktigt!

2009-04-30 @ 07:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0