Springbreak--dag 2

Jag--som var så orolig att spring break skulle bli jobbig--har precis haft en ännu slappare dag än igår. Idag var jag nämligen helt ledig. Eftersom jag inte fick reda på det förrän ganska sent igårkväll hann jag inte direkt planera in något, så jag tänkte att det fick bli sovmorgon, shopping och allmänt slappande. Precis innan jag somnade kom jag på att kontoret där man skaffar social security nummer bara har öppet vardagar 8-5, och att en ledig dag var precis vad jag behövde för att kunna ta mig dit.

Jag ställde alltså om klockan till 9.00, och ägnade morgonen åt att skriva ut papper, kolla kartor och fylla i papper. Det sistnämnda var rena barnleken jämfört med hur klyddigt det var att fylla i visa-formulären. Så jag tar mig till kontoret, vilket inte tar mer än 20 minuter, och försöker få en nummerlapp. "Vill du skaffa nytt social security nummer hänvisar vi dig till vårt kontor i Jamaica", talade maskinen om för mig. Okej, det är inte så illa som det låter, Jamaica ligger också här i Queens, men Jessica hade ju sagt till mig att det skulle gå att ordna på det lokala kontoret.

Jaha, vad skulle jag göra nu då? Jag behöver ju mitt social security nummer, både för att öppna ett bankkonto och ifall jag eventuellt behöver betala inkomstskatt eller liknande. Jag försökte läsa informationsskyltarna som täckte väggarna, men all viktig information var på spanska--de engelska skyltarna gav bara information som "no eating or drinking" och "EXIT". En av de spanska skyltarna upplyste mig om att det gick att ta både buss och tunnelbana till kontoret i Jamaica (tror jag, min spanska är inte den bästa), så jag planerade om dagen och bestämde mig för att ta en kort shoppingrunda, nu när jag ändå var så nära Queens Center, innan jag gick hem för att kolla busslinjer och annat skoj.

Köpte billiga skor, jeansshorts, skärp och mjukisbyxor. Mjukisbyxorna var helt klart dagens bästa köp. Äntligen slipper jag gå omkring i jeans här i huset på kvällarna för att jag inte har några slappkläder. 12.90 på H&M--som hittat.

Gick hem i duggregnet, startade upp datorn och försökte förstå var det där kontoret egentligen ligger. Hittade olika adresser hela tiden och bara en pyttekarta över ett område som inte verkar finnas. Busslinjerna ska vi inte ens tala om. Inte hjälpte det heller att Stravalles bredband låg nere och jag var tvungen att snylta på grannens sega uppkoppling. Till slut gav jag helt enkelt upp. Ska fråga Charles om han kanske kan köra mig dit någon gång nu i veckan, eller om de åtminstone kan tala om för mig hur man tar sig dit.

Istället blev det ytterligare en 25-minuters promenad, denna gång åt andra hållet, för att lämna tillbaka en film till biblioteket. Det är bara 3 dagars lånetid på filmer, så ibland är det svårt att hitta tillfälle att lämna tillbaka dem i tid, men en gratis film är trots allt en gratis film. (Det bästa med att ha amerikansk dator är helt klart att jag kan se amerikanska DVDer på den!) Efter biblioteket blev det lunch på Subway, och sedan gick jag tillbaka hem i ösregnet för att vila fötterna en stund innan en ny ösregnspromenad, återigen till Queens Center, varifrån jag tog tunnelbanan in till Manhattan och fikade med Nina. Blev trots allt rätt mycket gjort idag, och väldigt mycket promenerande, så det är nog tur att jag jobbar imorgon så jag får sitta still i bilen några timmar.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Kan tänka mig att det inte är lätt att ordna bankkonto osv. Vet hur svårt det var att bara köpa tågbiljett i USA. Så tror folk att det är byråkratiskt i Sverige!

2009-04-15 @ 07:27:58
Postat av: Farfar

Verkar ha varit en arbetsam arbetsfri dag.

2009-04-15 @ 12:13:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0