Sista dagen på en väldigt slapp vecka

Igår fick jag ledigt igen, eftersom både Charles och Dorothy var lediga från jobb. Fick inte reda på att jag skulle få vara ledig förrän 23.00 torsdag kväll, men en ledig dag är en ledig dag... Ägnade dagen åt att springa runt i Middle Village i det härliga vårvädret och uträtta en massa ärenden, och sedan fick jag för mig att jag skulle åka in till Manhattan och försöka träffa Malin när hon var på sin NYC-tur med au pair-skolan.

Det var en dålig idé redan från början, för det enda jag egentligen visste var att turen var igår. Jag letade upp numret till skolan och ringde för att fråga hur dags au pairernas lediga tid skulle börja. Cirka 17.30-18.00 vid Rockefeller Center, fick jag veta. Okej.

Jag tog tunnelbanan in vid 17.00, var framme strax innan 17.30, och sedan irrade jag runt i evigheter och försökte hitta ingången till Top of the Rock-turen. Det hade nog inte varit några problem om där bara inte hade varit så mycket folk. Det gick knappt att röra sig, ännu mindre att se någonting. När jag väl hittade ingången antog jag att de redan hade gått in, så jag bestämde mig för att hitta utgången istället. Dålig idé. Där finns massvis.

Jag gick runt i "källaren" ett tag och spanade vid utgångarna, men insåg ganska snabbt att det var hopplöst, så jag bestämde mig för att ringa Malin istället, och fråga var hon var. Försökte först ringa från min amerikanska mobil, tänkte att det skulle bli billigare. Nehepp. Den ville inte ringa svenska nummer. Okej, tänkte jag och försökte ringa från min svenska mobil. Visade sig att jag inte hade några pengar på den. Så jag ringer kundtjänst för att ladda på kontantkortet, försöker tre gånger med mitt vanliga kort innan jag ger upp och tar det på kreditkortet. När jag äntligen har pengar på mobilen och kan ringa Malin visar det sig att hon inte har några pengar på sin mobil, och därför inte kan ta emot samtalet.

Alltså finns det inte mycket annat att göra än att ge upp för stunden. Jag misstänkte att bussarna skulle hämta upp au pairerna vid 34th & 5th, vilket är var de hämtade upp min grupp för ett antal veckor sedan. Däremot var jag inte säker på om det var 19.30 eller 20.30, men i vilket fall som helst så hade jag gott om tid. Jag köpte glass och satt i solskenet och pausade en stund, sen tittade jag i lite affärer och började ta mig mot 34th & 5th. Naturligtvis hade jag inte räknat med hur mycket folk det skulle vara på trottoarerna--det tog mycket längre tid att gå dit än vad jag hade trott. Kom dit 19.40 men kunde inte se bussarna någonstans, så jag antog att jag antingen hade missat dem eller kommit 50 minuter för tidigt.

Jag gick ett varv runt kvarteret för att vara säker på att de inte stod någon annanstans, och när jag kom tillbaka till korsningen stod där faktiskt en buss ungefär där jag hade för mig att jag hade blivit upphämtad--inte bara har jag dåligt minne, det var dessutom mörkt när vi var där, och vi var försenade så vi hade inte direkt tid att titta på omgivningarna när vi skyndade tillbaka till bussen. Men jag gick bort till den parkerade bussen och stack in huvudet för att fråga chauffören vem han väntade på. "Au pairs", klämde han till slut fram när han hade förstått min fråga--hans engelska var inte den bästa. Det visade sig att Adam, som jobbar på skolan och dessutom är svensk, var med på bussen, så jag pratade med honom ett tag och förklarade varför jag var där. Han kände inte igen mig, förstås, men det var trevligt att ha sällskap. Jag följde med honom när han gick för att köpa dricka--vid det här laget var klockan 20.00--och precis när vi hade gått över gatan pekar Adam på en grupp blonda tjejer och säger att där är ett gäng au pairer. Jag tittar på dem, inser att de ser svenska ut, och sen delar de på sig lite och jag ser Malin stå där. Väldigt overklig känsla.

Så jag går dit, knackar Malin på axeln, och som tur är ser hon glad ut när hon ser mig. Vi hade ju inte jättemycket tid på oss, men jag hann prata lite med henne och med de andra svenska tjejerna iallafall, och kramas lite, innan hon gick på bussen. Antar att jag borde planera lite bättre nästa gång jag tänker göra något spontant, men det blev ju värt det i slutändan iallafall!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilken tur att du hittade henne till slut! New York är en stor stad att leta i.

2009-04-18 @ 19:43:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0