Sightseeing?

De första tre gångerna jag åkte tunnelbana idag gick det ovanligt smidigt. Behövde inte vänta mer än max två minuter, och jag tror till och med jag fick sittplats alla gångerna.

Den fjärde gången skulle jag ta mig från 59 Street Columbus Circle till Woodhaven Boulevard ute i Queens för att träffa Eliane. Kollar på kartan precis innan jag ställer mig för att vänta på tåget. Jag måste ta C eller E en station söderut, till 50 Street, för att byta till E-linjen i andra riktningen, ut mot Queens. Precis när jag ställer mig på perrongen kommer ett A-tåg, som jag låter passera. Men hoppsan. C körde visst inte från 59 Street idag. Istället skulle man ta A. Suck.

En stund senare kommer ett E, jag hoppar på och åker en station. Nehe. Från 50 Street kan man tydligen bara byta till andra E på väg i samma riktning. Varför man nu skulle vilja hoppa av över huvud taget. Det var ganska meningslöst. Fick vänta 10 minuter på nästa E tåg och fortsatte sedan hela vägen ner till W 4 Street där jag bytte till till F.

Äntligen på rätt väg! Jag åker lugnt i hela tre stationer innan jag inser att mitt lilla äventyr har tagit mig en timme, och att jag förmodligen inte hinner ut till Woodhaven innan Eliane ger sig av till Manhattan. Så när tåget stannar på 42 Street hoppar jag av. Kartan visar att jag på en timme lyckats ta mig 3 centimeter.

Ett tag senare ger jag mig av hemåt på riktigt. Jag går till 42 Street igen och väntar på F, men nehej, det går inte från just den stationen idag. Istället väntar jag i en evighet på ett D, som jag sedan tar i fel riktning till 7 Avenue (en hållplats från 59 Street), där jag får vänta ytterligare en evighet på ett F som kör som ett E (för att de bygger om) vilket kör som ett V (för att det är helg).

Förutom att hitta rätt tåg så gäller det att hitta rätt plattform att vänta på. Sen så är det trevligt om tågen stannar också, och inte bara åker förbi (för att det är jämn lördag i udda vecka eller vad MTA nu hittat på). Också trevligt när man inte behöver vänta i 30+ minuter för ett tåg som ska ta en en hållplats i fel riktning.

Är det klyddigt eller är det bara jag som är fullkomligt inkompetent? (Svara inte.)


Bild
(Klicka på skiten för att göra den större)

Kommentarer
Postat av: mormor

Det verkar mycket lättare att bussen från Trelleborg till Malmö,kanske något att tänka på.

Kramar från mormor

2009-04-05 @ 11:13:10
Postat av: Farfar

Det kräver uppenbarligen sin man/kvinna för att komma rätt. En tröst kan vara att tänka: Det är trots allt lättare än att gå till fots.

2009-04-05 @ 11:31:52
Postat av: Mamma

Jaja, du fick se lite olika tunnelbanestationer i alla fall. Det är också sightseeing i New York.

2009-04-05 @ 11:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0